Hírek
Újabb ismereteket tárt fel a babázás jótékony hatásairól a Barbie és a Cardiff University hosszú távú idegtudományi kutatása. A játékgyártó megbízásából 2019-ben megkezdett, 7 évig tartó vizsgálatsorozat folytatása a babázás közbeni kommunikációra helyezte a hangsúlyt. A legújabb tapasztalatok szerint a gyerekek játék közben könnyebben kommunikálnak mások érzéseiről és gondolatairól, ami akár a világjárvány okozta negatív fejlődési hatásokat is segíthet ellensúlyozni.
A Barbie és a Cardiff University közös kutatásának második szakaszában kimutatták, hogy azok a gyerekek, akik babázással töltötték az idejüket, jelentősen többet beszéltek mások érzéseiről és gondolatairól, mint azok, akik a kutatás ideje alatt tableten játszottak. Ez a gyakorlat fejlesztheti a gyerekek érzelmi, szociális és empatikus képességeit.
„Amikor a gyerekek babázás közben különféle helyzeteket játszanak el, gyakran hangosan kimondva fogalmazzák meg az egyes szereplők érzéseit és gondolatait. Az ilyen – játék során elképzelt – érzések meghallgatása, valamint ezek átélése és a kitalált szereplőhöz kapcsolása segít fejleszteni a mások belső érzésvilágát érintő kommunikációt, hosszú távon pedig az empatikus és szociális készségeket” – mondta Dr. Sarah Gerson, a Cardiff University kutatócsoportjának vezetője. – „Ezek a készségek a gyerekek számára nem csak az új barátságok kialakítása és fenntartása során lehetnek hasznosak, de a szüleiktől és tanáraiktól való tanulást is megkönnyíthetik.”
A babázás által fejleszthető empátia és egyéb szociális képességek nem csak a gyerekek későbbi érzelmi, de akár szakmai és párkapcsolati életére is hatással lehetnek, így a szülők számára is kiemelt jelentőséggel bírnak. Egy 2020-as, Barbie által támogatott kutatás[1] adataiból kiderül, hogy míg a szülők 91%-a a társas élet szempontjából kulcsfontosságúnak találta a gyermeke érzelmi fejlődését, mindössze 26%-uk tudott a babázás ilyen téren mutatott jótékony hatásáról. Különösen érdekes adat ez a pandémia időszakában, amikor a társas élet hagyományos formái gyakran háttérbe szorulnak.
„A Cardiff University kutatásának új ismeretei a COVID-járvány időszakában még nagyobb jelentőséggel bírhatnak. Egy 2021-ben publikált tanulmányban a megkérdezett szülők 61%-a érezte úgy, hogy gyermekük érzelmi fejlődésére negatív hatással volt a világjárvány.[2] Ez bizonyos esetekben valós félelem lehet, ezért is örülünk nagyon az új kutatási eredményeknek, hiszen azt jelzik, hogy a Barbie készségfejlesztő erején keresztül mi is hozzájárulhatunk a járvány negatív hatásainak csökkentéséhez” – mondta Török Kata, a Mattel Magyarországi Marketing Managere.
A vizsgálatsorozat 2021-ben zajló második szakaszában a Cardiff University kutatói a játék közbeni kommunikáció fejlődést támogató hatását vizsgálták. Hasonlóan az előző időszak gyakorlatához, a kutatók most is a közeli infravörös spektroszkópiának nevezett eljárás (NIR) segítségével monitorozták a kísérletben részvevő gyerekek agyi tevékenységét. A kutatás során 33, 4 és 8 év közötti fiút és lányt figyeltek meg, összesen négy helyzetben: egyéni és társas babázás, valamint tableten történő játék közben.
A tudósok a babákkal egyedül és társaságban játszó gyerekek körében is megnövekedett aktivitást fedeztek fel az agy szociális és érzelmi fejlődésben nagy szerepet vállaló, úgynevezett pSTS régiójában. Ez alátámasztja az első szakasz tapasztalatait, miszerint a gyerekek társas és empatikus képességeinek fejlődését nem csak a közös, de akár az egyéni játék is elősegítheti.
A Barbie 2021 júniusában a kutatás első évének tapasztalataira építve “Egy baba segíthet jobbá tenni a világot” címmel kampányt is indított. A tanulmány első szakaszának tapasztalatait a Cardiffi Egyetem is publikálta 2020 őszén, a Frontiers in Human Neuroscience szaklapban, míg a második szakasz tanulságai a Developmental Science című lapban jelentek meg, 2021-ben.
A kutatásról bővebb információ a http://www.barbie.com/hu-hu/ababazaselonyei weboldalon található. A babázás rövid- és hosszú távú előnyeit vizsgáló tanulmány harmadik szakasza már elkezdődött és 2024-ben fejeződik be.
* * *
A Cardiff Universityről
Az Egyesült Királyságban működő, 1883-ban alapított Cardiff University világszerte elismert intézmény, a fejlődési idegtudomány területének szakértője. A Cardiff University Pszichológiai karát az Egyesült Királyság 3 legjobb egyeteme között tartják számon a pszichológia, a pszichiátria és az idegtudomány területén. Az egyetem két Nobel-díjas tudóst, köztük a 2007-es év orvostudományi díjazottját is munkatársai között tudhatja.
A Mattelről
A Mattel a világ vezető játékgyártója, amely minőségi játékok, fogyasztói termékek tervezésére és gyártására specializálódott. A márka olyan innovatív termékeket és élményt kínál, amelyek játék közben inspirálják, szórakoztatják és fejlesztik a gyerekeket. A vállalat portfoliójában többek között olyan ikonikus franchise márkák találhatók, mint a Barbie®, a Hot Wheels®, az American Girl®, a Fisher-Price®, a Thomas & Friends®. A kínálatban továbbá filmes és televíziós tartalmak, számítógépes játékok, valamint zenei és élő előadások is szerepelnek. A vállalat 40 helyszínen működik világszerte, termékeit pedig több mint 150 országban értékesíti a világ legnagyobb kiskereskedelmi és technológiai vállalataival együttműködve. A Mattel 1945-ös alapítása óta büszke arra, hogy támogatja a gyerekek tehetségének kiteljesedését. További információ: www.mattel.com
[1] A OnePoll 2020 júliusában, 22 ország bevonásával végzett kutatása alapján, amelyben összesen 15 000 szülőt és 3-10 éves gyereket vizsgáltak.
[2] A Harvard “Early Education Initiative” kezdeményezésének 2021 júliusában publikált felmérési adatai alapján.