10 otthoni Monstessori tipp szülőknek 3 éves kor alatti gyerkőcök neveléséhez
A Montessori elmélet a Maria Montessori által kifejlesztett tanulási megközelítés, amelynek fő alapelvei a függetlenség, a megfigyelés, a gyermek követése és kijavítása, valamint a tudatosan megtervezett környezet, ahol a gyermek elmélyedhet a játékos tanulásban.
A Montessori oktatás minden korosztályban alkalmazható a totyogóktól kezdve a kisgyerekekig, és az iskolarendszerű oktatásig. Cikkünkben 10 olyan tippet mutatunk be, melyekkel a 3 éves kor alatti gyerekek Montessori típusú nevelését már otthon is elkezdheti.
Tisztelje és értse meg gyermekét
Történjen bármi, képzelje magát a csemete cipőjébe! Vajon miért sír? Miért csinálja azt, amit? Lehet, hogy nincs a háttérben semmi különösebb ok, egyszerűen csak bal lábbal ébredt fel, ami a szülőkkel is megesik. Ha nyűgös, sír, nem találja a helyét, egyszerűen csak ölelje át.
Ne erőltesse rá a kockavár építését, ha ő éppen rally versenyt szeretne játszani a kedvenc autóival. Ha nem éhes, ne ragaszkodjon görcsösen a napirend betartásához. Bízzon gyemekében, hiszen ő tudja, mire van szüksége.
Ugyanakkor tanítsa meg szeme fényét az udvariasságra, és arra, hogyan kell vigyázni a dolgaira. A jó példa ragadós. Ráadásul, ha megértő, és tiszteletben tartja a gyermekei igényeit, akkor ezeket a szokásokat maguktól átveszik a kicsik anélkül, hogy figyelmeztetni kellene őket rájuk.
Adjon teret a szabad mozgásra
A gyerekek lételeme a mozgás. Ha „ketrecbe zárják” őket, vagy egy szobába száműzik, nem érzik jól magukat. Adjon tehát csemetéjének helyet és lehetőséget a szabad mozgásra. Legyen például egy gyereksarok a konyhában játék főzőeszközökkel, egy kis sarok a nappaliban, ahol órákig elszöszölhet, miközben Ön például vasal. A gyerekszoba lehet bármilyen felszerelt, nem ad teret a világ felfedezésére és új dolgok kipróbálására. Ahogy nő a gyermeke, engedje meg számára – természetesen biztonságos körülmények között – hogy felmásszon a kanapé tetejére vagy a konyhapultra, hogy szabadon felfedezhesse a környezetét.
Addja meg a választás lehetőségét
Maria Montessori azt javasolta, hogy a gyermekekkel folytatott „hatalmi harcban” az egyik legeredményesebb megoldás a választás lehetőségének nyújtása. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy a gyermek azt csinál, amit akar. Egyszerre csak két választási lehetőséget kínáljon fel. Például: "Vacsorázhatsz most is, de ha nem vagy éhes, egy óra múlva is megeheted."
"A piros pólódat szeretnéd ma felvenni, vagy a Mici Mackósat?"
"Mihez lenne kedved. A kerti kis házban játszani, vagy kismotorozni a parkban?"
Ne adjon azonban túl sok (több) lehetőséget, mert akkor a gyermek veszi át az irányítást, és ez többnyire káoszhoz vezet.
Nevelje önállóságra
A gyerekeket nem lehet kicsi felnőttekként kezelni, akik bármit megtehetnek, ugyanakkor nem cselekvésképtelenek. Biztosítsa gyermeke számára már kis korban is, hogy bizonyos dolgokat önállóan is elvégezhessen. Ilyen például az öltözködés. A nehezen felvehető ruhák helyett legyen tele a ruhásszekrénye puha és rugalmas anyagú ruhákkal, amiket könnyen magára vehet.
A játéktároló szekrények legyenek olyan magasságban, amiket biztonsággal el tud érni, így rendet tud tenni maga után, ha elunt egy játékot. Az élet minden lehetséges területén adjon lehetőséget szeme fénye számára a gyakorlásra.
A gyerek érettségének megfelelően kommunikáljon
A kisgyerekkel a saját koruknak megfelelő módon és egyértelműen megfogalmazott módon beszéljen. Nevezze meg a körülöttük lévő tárgyakat, így könnyen bővíteni tudják a szókincsüket. A közös beszélgetés gyakorlatilag modellezi a felnőttek beszélgetéseit és a hallgatást is. Ügyeljen arra, hogy ne csak információt közöljön, hanem adjon időt és teret a beszélgetésre, arra, hogy átbeszéljétek a nap eseményeit.
Kijavítás helyett modellezzen
A gyerekek tapasztalat híján sokat kísérleteznek, ennek következtében gyakran hibáznak. Ilyenkor nem célszerű megítélni, hogy valamit helyesen vagy rosszul tett. Ítélkezés helyett modellezze le a helyzetet, mutassa meg, magyarázza el, hogy aztán leutánozhasson.
Nem kell túllihegni a dolgokat, tanítsa szelíden és türelemmel. Ha például egy szót helytelenül ejt ki gyermeke, ne hangsúlyozd, hogy nem úgy kell mondani. Ismételje el egyszerűen a szót helyesen.
Ha különböző méretű építőkockákból szeretne tornyot építeni, de mindig összedől, mutassa meg számára a helyes sorrendet. Közben kitalálhat egy aranyos mondókát, ami segít megjegyezni a sorrendiséget. Lurkója idővel megtanulja a sorrendiséget és a szókincse is bővül.
Így működik a modellezés.
Vásároljon cselekvésre ösztönző játékokat
A Montessori módszer értelmében minden olyan játék haszontalan, ami nem készteti cselekvésre a gyerekeket. A csillogó-villogó, de passzív játékok, amiket csak jóformán nézni lehet, nem tanítják semmire sem a gyerekeket.
Vásároljon olyan játékokat, amik arra sarkallják a picurkákat, hogy használják a kezüket és a képzelőerejüket. Dobjanak el egy labdát, vagy rakjanak sorba különböző méretű és színű gyűrűket (pl. Montessori tornyok). A gyakorlás és a próbálkozás hosszú időre leköti az apróságok figyelmét. Kerülje az olyan játékokat, amiken csak egy gomb van, és csak nézegetni lehet őket. A TV nézés is sok ideig leköti a gyerekek figyelmét, de ez nem jár együtt interakcióval. Montessori úgy gondolta, hogy a kéz használata a játék során jelentősen hozzájárul a kisgyermekek fejlődéséhez. Adjon gyermeke kezébe olyan játékokat és otthoni tárgyakat, amik a felfedezésre ösztönözhetik.
Hagyatkozzon a józan eszére
A gyerekek nevelése nem arról szól, hogy mindig képben kell lenni a legújabb trendekkel és újdonságokkal. A legtöbb dologhoz a józan eszünk is elég. Bízz magadban és a megérzéseidben. Ha helyesen cselekszel, te és gyermeked is jól érzitek magatokat. Ennél jobb visszacsatolása pedig nem is lehetne a nevelésnek. A Montessori alapelvek többségében csak a józan és a racionális gondolkodás játszanak főszerepet.
Türelemből sose fogyjon ki
Talán ez az egyik legnehezebben kivitelezhető alapelv, hiszen nem lehet minden nap tökéletes nap. Fáradtan és elcsigázva könnyen türelmetlenné válhatunk, de mint mindent, gyakorlással a türelem készségét is elsajátíthatjuk. Annál is lényegesebb ez, mivel kitartó és néha heroikus odaadással a jövőnk nyugalmát alapozhatjuk meg a türelemmel.
Amit kisgyerek korban megtanít csemetéjének, annak előnyeit hosszú távon élvezheti ő és az egést család is. Ha rosszabb napja van, akkor se engedjen a lazításnak, vegye fel a kesztyűt, és gondoljon arra, hogy a jövő nyugalmát teremti éppen meg.
Lehet, hogy egy-egy szokás beépülése hosszú időt vesz igénybe, de miután megtanulja, soha többé nem jelent már problémát. Ilyen például az alvás. A legtöbb kisbaba sokat sír, nehezen alszanak el, amit lássuk be, nem könnyű sem érzelmileg, sem fizikailag leviselni. Ilyenkor nyúlnak legtöbben a cumi után, vagy órákig ringatják, simogatják a kisbabákat. Időbe telik, mire a picurkák megtanulnak önállóan aludni, de motiválja az, hogy ha egyszer megtanulja, utána már Önnek is könnyebb álma lesz.
Szeresse és támogassa gyermekét
Ha őszintén szereti csemetéjét, még akkor is, ha éppen elviselhetetlennek tűnik, és támogatja, akkor biztos lehet abban, hogy a nevelési stílusa nem fog problémát jelenteni. Nem lehet tökéletes, a hibák sorozatai része a felnőtt létnek, de ne feledje: elég jó szülő lesz ahhoz, hogy cselekvőképes, tisztelettudó és önálló gyermeket neveljen, aki képes érzelmei kifejezésére és szeretetteljessé teheti majd környezetét!