Fisher-Price Smilestones: Finommotorikus képességek támogatása óvodás korban
Ha azt szeretné tudni, hogy gyermeke mennyire áll készen a nagy gyerekőc-dolgokra, mint például az ollóval vágás vagy a ceruza (vagy az egér) tartása, ami elengedhetetlen lesz az iskolában is, ezzel a cikkel sokat segíthetünk Önnek, amelyben a Fisher-Price Smilestones szakértőinek gondolatait igyekszünk tolmácsolni egy kis kiegészítéssel.
Ha ma csak egy valamit olvas el, ez a blogbejegyzés legyen az. Főként akkor, ha csemetéje óvodás korú és felmerült Önben néhány aggály vagy kérdés, hogy mi lesz a sulival... Első lépésként csak nyugodjon meg, hiszen minden lurkó a saját tempójában fejlődik. Ugyanakkor nem árt őket néha támogatni is. Nézzük hát mélyebben a témát!
Miért fontos az ügyesség?
Ahogy a kicsi fejleszti az ügyességét, úgy lesz felkészültebb arra, hogy önállóan végezze napi rutinját. Ez az önállóság egy nagyon magabiztos óvodást eredményez, aki készen áll a nagy gyerkőcök dolgaira, mint az írás, gépelés, cipőfűzés vagy akár zenei hangszeren való játszás! Ha segítene neki ebben, íme a Fisher-Price szakértők tanácsai:
Használjon váratlan eszközöket
Óvodai környezetben a gyerekek általában motiváltak, amikor olyan dolgokat használnak, mint például pipetták vízfestéshez vagy csipeszek és ruhacsipeszek gombok és flitterek felvételezésére. Mert ezek számukra nem mindennapi eszközök és igazán érdekesek. Így nem árthat otthon is bevetni őket. De az is jó megoldás, ha engedi, hogy a kicsi kiterítse a szárítóra saját ruháit, zoknijait. Vagy ha megszáradtak, elhajtogassa azokat. Mert a finommotorikus fejlesztés mellett életkészségeket is tanít neki a házimunka által.
Gyurmák és homokgyurmák
A gyurmázás és homokgyurmázás a kreativitás, a fantázia és az önbizalom bölcsője. Mert ez az igazán egyszerű játék számtalan lehetőséget teremt. De a picik hasonlóan jól érezhetik magukat akár gyöngyfűzés közben is.
Segítsen úgy, hogy nem segít
Legközelebb, amikor az óvodása segítséget kér egy gomb begombolásához vagy egy mogyoróvajas üveg tetejének kinyitásához, segítsen úgy, hogy nem segít - legalábbis nem azonnal. Próbálja meg végigbeszélni vele a feladatot. Ez arra ösztönzi a gyerkőcöt, hogy gyakorolja a finommotorikus tevékenységeket és az önállóságot. És amikor sikerül nekik (ami nem azonnal fog megtörténni), mindketten ünnepelhetik az újonnan megszerzett magabiztosságot és ügyességet.
Most pedig tekintsük át a finommotorikus készségek fejlődésének hozzávetőleges időrendjét, hogy ne várjon el egyszerre túl sokat a gyermekétől.
Először is, mindig amikor aggódni kezd, hogy a kicsi esetleg le van maradva a kortásaitól emlékeztesse magát arra, hogy a fizikai mérföldkövek minden gyermeknél más időben következnek be. Ez az időrend csak arra ad egy ötletet, hogy milyen készségeket figyeljen meg és ezek mikor szoktak általában megjelenni.
3 éves kor
Elkezd ceruzát vagy filctollat tartani az első két ujj és a hüvelykujj között (hárompontos fogás). Függőleges, vízszintes és körkörös mozdulatokkal rajzol. Lemásol egy kört egy rajzról. Elkezd papírt vágni (még gyakorolja az olló megfelelő tartását és lehet, hogy kicsit felnőtt segítségre van szüksége).
4 éves kor
Könnyen tart ceruzát vagy filctollat hárompontos fogással. Lemásol alakzatokat és betűket. "Kontrollált" firkálással rajzol és alapvető formákat készít. Egyenes vonalon vág az ollóval (lehet, hogy még kicsit irányításra van szüksége).
5 éves kor
Irányt és nyomást alkalmaz a ceruza vagy filctoll használatakor. Elkezdhet a vonalak között színezni. Egyszerű vonalak mentén vág az ollóval (nem tökéletesen). Sokféle alakzatot és betűt másol le.
Ha ezt az időrendet gyermeke hozzávetőlegesen követi, minden bizonnyal 6-7 éves korában kényelmesen és könnyedén eléri az iskolaérettséget. Ám, ha még egy kis időre van szüksége, könnyen bátoríthatja őt játékokkal. Nézzen körül webáruházunkban kreatív szettek között!